کد مطلب : 68952 تاریخ مطلب : 1399/11/21

موز و مافيا/احتمال کاهش قيمت خيار

موز و مافيا/احتمال کاهش قيمت خيار

رئيس اتحاديه بارفروشان ميوه و ترهبار گفت: به سبب شيوع کرونا و تعطيلي مجالس عروسي و ترحيم و...، گلخانههاي کشت خيار دچار ضرر شده و کشت خود را کاهش داده و به سمت پرورش گل يا ديگر محصولات رفتند در نتيجه خيار در بازار کم شد و قيمت افزايش يافت، البته کمکم با به بار نشستن و توزيع محصولات جنوب کشور، قيمت به حالت عادي بر ميگردد.

حسين درجاتي در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: در حال حاضر موز گرانترين ميوه در حوزه ترهبار کشور است. واردکنندهها با بهانه قيمت دلار، قيمت موز را تعيين ميکنند اما به نظر بنده قيمت موز مافيايي است، اين واردکنندهها به ميزان نياز شهرستانها اشراف دارند و اين ميوه را به گونهاي توزيع ميکنند که کاهش قيمتي در فروش آن ايجاد نشود.

وي افزود: اکنون قيمت پياز و سيب زميني و گوجه پايين آمده و سيب درجه يک تا 12 هزارتومان و پرتقال درجه يک تا 12 هزارتومان و کيوي هم در همين رنج قيمت به فروش ميرسد. کمبود ميوه احساس نميشود، اما قيمت ها به طور ميانگين حدود20 تا 30 درصد در برخي ميوهها افزايش يافته و از طرفي، قدرت خريد مردم نيز کاهش زيادي داشته است. امسال عرضه پرتقال تا حدودي کمتر شده، اما سيب به مقدار کافي وجود دارد. سيب درجه يک پس از ارسال به سردخانه تا زمان تنظيم قيمت توزيع نميشود، از طرفي باغداران به اميد صادرات هستند تا بتوانند با قيمت بالاتر محصول خود را بفروشند، از طرف ديگر جلوگيري از صادرات گوجه فرنگي قيمت آن را به دو هزار تومان کاهش داده است.

رئيس اتحاديه بارفروشان ميوه و ترهبار اراک تصريح کرد: هر ساله در زمان خريد تضميني ميوه از سوي دولت، قيمتها نيز کمي افزايش پيدا ميکند چراکه باغداران به دنبال فروش محصولات خود با قيمت مناسب و خوب به دولت هستند.

درجاتي در خصوص افزايش قيمت خيار گفت: به سبب شيوع کرونا و تعطيلي مجالس عروسي و ترحيم و...، گلخانههاي کشت خيار دچار ضرر شده و کشت خود را کاهش داده و به سمت پرورش گل يا ديگر محصولات رفتند در نتيجه خيار در بازار کم شد و قيمت افزايش يافت، البته کمکم با به بار نشستن و توزيع محصولات جنوب کشور، قيمت به حالت عادي بر ميگردد.

وي اضافه کرد: قيمت سبزي خوردن نيز به سبب سرمازدگي افزايش پيدا کرد و به کيلويي 11 هزار تومان در ميدان رسيد چراکه اکثر مشتقات سبزي خوردن بايد در گلخانه کشت شود و هزينه هاي کشت در گلخانه نيز بالا است، اين در حالي است که قيمت سبزي خورشتي در ميدان تره بار کيلويي 4 هزارتومان است.

رييس اتحاديه بارفروشان ميوه و ترهبار اراک با اشاره به کلنگ زني سردخانه ميدان ميوه و تره بار اراک بيان کرد: اين سردخانه به زودي بهره برداري نميشود و در صورت بهره برداري نيز تمام نياز شهر را پاسخگو نيست. راه اندازي اين سردخانه در مکان قبلي ميدان و تره بار نيز در نقشه تعبيه شده بود، اما متاسفانه تا الان اجرايي نشده است.

نیمتا روزنامه های صبح کشور