کد مطلب : 5147 تاریخ مطلب : 1395/05/18

شيوه نامه دستورالعمل اجرايي نحوه صدور پروانه تخصصي اشتغال براي مشاورين املاک و خودرو

مصوب 84/4/16

با توجه به صراحت ماده 2 و فراز دوم از ماده 3 دستورالعمل اجرايي مبني بر بررسي و تأييد توانايي و صلاحيت فني متناسب با شغل مشاورين املاک و خودرو و صدور پروانه تخصصي به تشخيص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، هيأتهاي تحت عناوين مرکزي و استاني تشکيل مي شود .

الف ) هيأت مرکزي :

ماده 1) هيأت مرکزي متشکل از سه عضو : معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ، مدير کل امور اسناد و سردفتران و يک نفر کارشناس مجرب از بين کارشناسان اداره کل امور اسناد و سردفتران که با صدور ابلاغ رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منصوب مي گردد ، رياست هيأت مرکزي را معاونت امور اسناد عهده دار خواهد بود .

تبصره 1 ) از بين کارشناسان اداره کل امور اسناد و سردفتران يک نفر نيز به عنوان عضو علي البدل با صدور ابلاغ از طرف رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعيين مي گردد .

ماده 2) هيأت مرکزي با اهداف نظارت بر عملکرد هيأت هاي استاني ، تدوين دستورالعمل و بخشنامه هاي مرتبط با امور مشاورين املاک و خودرو ، رفع ابهامات حاصله در اجراي بخشنامه هاي صادره ، رسيدگي به اعتراضات واصله نسبت به آراء هيأت هاي استاني ، رسيدگي و اظهار نظر در خصوص نحوه تشکيل هيأتهاي بعدي استاني ، صدور آراء وحدت رويه به منظور رفع تعارض و ابهامات حاصل از تفسير بخشنامه ها و مقررات جاري تشکيل و فعاليت مي نمايد .

ماده 3) جلسات هيأت مرکزي حداقل دوبار در هر ماه در حوزه معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تشکيل و تصميمات متخذه هيأت نيز با اکثريت آراء لازم الاجرا مي باشد .

ماده 4 (رئيس اداره مشاورين املاک در امور املاک و رئيس اداره مشاورين خودرو در امور خودرو حسب مورد به عنوان دبير جلسات هيأت مرکزي تعيين مي گردد تا تصميمات متخذه را از طريق اداره مربوطه به هيأتهاي استاني ابلاغ نمايد .

ب ) هيأت استاني :

ماده 5( هيأت استاني متشکل از سه عضو : مدير کل ثبت اسناد و املاک استان ، رئيس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مرکز استان و يک نفر کارشناس مجرب از کارشناسان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان که با پيشنهاد اداره کل ثبت استان مربوطه و صدور ابلاغ رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منصوب مي گردد ، رياست هيأت استاني را مدير ثبت اسناد و املاک استان عهده دار خواهد بود .

تبصره 1 ) پيشنهاد کارشناس مجرب طي فهرستي از اسامي کارشناسان مذکور توسط مدير کل ثبت استان به عمل خواهد آمد .

تبصره 2 ) از بين اين فهرست مذکور يک نفر نيز ، به عنوان عضو علي البدل به شرح فوق تعيين مي گردد .

تبصره 3 ) در صورت عدم تعيين مدير کل ثبت استان و رئيس ثبت اسناد و املاک شهرستان مرکز استان ، کفيل يا سرپرست مربوطه حسب مورد در جلسه هيأت شرکت مي نمايد .

ماده 6 (تشکيل بيش از يک هيأت در استان با پيشنهاد مدير کل ثبت استان مربوطه و تأييد هيأت مرکزي منوط به موافقت رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود .

ماده 7 (هيأت مي تواند عنداللزوم و به طريق مقتضي نظر مشورتي رئيس ثبت اسناد و املاک حوزه ثبتي محل مورد تقاضا و فعاليت مشاور را جلب نمايد .

ماده 8) جلسات هيأت با حضور کليه اعضاء و حداقل يک بار در هفته در محل اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکيل و تصميمات متخذه هيأت با اکثريت آراء لازم الاجراء خواهد بود .

ماده 9) هيأت داراي دبيرخانه اي خواهد بود که دبير آن از بين کارکنان مطلع و بصير اداره کل ثبت اسناد و املاک استان با صدور ابلاغ از طرف مدير کل منصوب مي شود .

ج ) وظايف هيأت استاني :

ماده10) اداره بازرگاني شهرستان طي معرفي نامه اي مدارک متقاضيان را از طريق پست سفارشي به دبيرخانه هيأت استاني مستقر در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مربوطه ارسال مي نمايد .

ماده11( دبير هيأت موظف است پس از کنترل مدارک ارسالي متقاضيان و عدم وجود نقص ، پرونده را جهت رسيدگي در رديف کارهاي هيأت قرارداده ، در غير اين صورت ظرف يک هفته نواقص پرونده را جهت رفع و تکميل به اداره بازرگاني شهرستان منعکس نمايد .

ماده12 (هيأت مکلف است با تشکيل جلسات مدارک متقاضيان را بررسي و عنداللزوم با انجام آزمون و مصاحبه علمي در خصوص صلاحيت فني و تخصصي آنها اتخاذ تصميم نمايد .

ماده13 (تصميمات هيأت با اکثريت آراء معتبر و لازم الاجراء است .

ماده14) پس از اتخاذ تصميم هيأت مشعر بر تأييد يا رد صلاحيت متقاضي پرونده مربوطه جهت اقدامات بعدي به دبير خانه هيأت ارجاع مي گردد .

ماده15) تصميمات هيأت عيناً توسط دبير در دفتر ثبت آراء ثبت و به امضاء اعضاء هيأت مي رسد .

ماده16)در صورت رد صلاحيت فني و تخصصي متقاضي ، تصميم هيأت ظرف مدت يک هفته به اداره بازرگاني شهرستان و متقاضي ابلاغ مي شود .

ماده17 (متقاضي مي تواند در صورت اعتراض به تصميم هيأت ، اعتراض خود را ظرف مدت بيست روز از تاريخ رؤيت به دبيرخانه هيأت استاني يا اداره بازرگاني شهرستان تسليم و رسيد اخذ نمايد .

ماده18 (دبير هيأت مکلف است ظرف مدت يک هفته از تاريخ وصول اعتراض ، عين پرونده و اعتراض واصله را به هيأت مرکزي ارسال نمايد .

ماده19 (در صورت تأييد صلاحيت متقاضي مراتب جهت پرداخت تعرفه مقرر موضوع بند (ت) ماده 51 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت منطبق با يکي از شقوق موضوع ماده 25 شيوه نامه به مشاراليه ابلاغ مي گردد .

ماده20( در صورت کسب امتياز لازم و وصول تعرفه موضوع ماده 25 شيوه نامه پروانه تخصصي و فني اشتغال با امضاء مدير کل ثبت استان به نام متقاضي صادر ميگردد .

ماده21 (دبير هيأت مکلف است تصوير پروانه صادره را به اداره بازرگاني شهرستان مربوطه و حسب مورد به يکي از ادارات مشاورين املاک يا خودرو ارسال نمايد .

ماده22( معيارهاي درجه بندي مشاورين املاک موضوع ماده 27 دستورالعمل اجرايي به قرار ذيل خواهد بود :

الف) صلاحيت فني و حقوقي مشاور حداکثر 50 امتياز

ب ) ايجاد چارت تشکيلاتي ( با استعداد حداقل 3 نفر ) 25 امتياز

ج ) تحصيلات دانشگاهي مرتبط : کارداني 20 امتياز کارشناسي و بالاتر 50 امتياز

تذکر : درصورت ارائه مدارک تحصيلي غير مرتبط 50 درصد از کل امتياز تعلق خواهد گرفت .

د ) طي دوره هاي آموزشي به ازاء هر 100 ساعت آموزش 10 امتياز ( حداکثر 50 امتياز )

هـ ) استفاده از کارشناسان فني و حقوقي 50 امتياز

و ) حوزه فعاليت ( با داشتن حداقل يک شعبه ) 5 امتياز

ز ) فضا و محل اشتغال مناسب ( حداقل 30 متر مربع ) 25 امتياز

ح ) سابقه اشتغال ( به ازاء هر سال يک امتياز ) حداکثر 25 امتياز
در صورت کسب حداقل 150 امتياز پروانه تخصصي درجه يک و کمتر از 150 امتياز پروانه تخصصي صادر مي گردد .

ماده23) استفاده از کارشناسان فني و حقوقي و ثبتي براي هر يک از مشاورين خودرو و املاک درجه ( 1 و 2 ) الزامي است .

ماده 24 (سقف مجاز معاملات مشاورين املاک درجه ( 1 و 2 ) موضوع ماده 29 دستورالعمل اجرايي متعاقباً تعيين و به هيأتهاي مرکزي و استاني ابلاغ خواهد شد .

ماده 25) تعرفه قابل وصول موضوع ماده 20 ضوابط راهبردي منطبق با يکي از شقوق ذيل خواهد بود .

الف ) جهت صدور پروانه تخصصي درجه ( 1 ) مشاور املاک : مبلغ يک ميليون ريال

ب ) جهت صدور پروانه تخصصي درجه ( 2 ) مشاور املاک :مبلغ چهارصد هزار ريال

ج ) جهت صدور پروانه تخصصي مشاور خودرو :مبلغ هشتصد هزار ريال

د ) جهت تبديل پروانه تخصصي مشاورين املاک از درجه( 2 ) به درجه( 1 ) :مبلغ ششصد هزار ريال

ماده 26) در اجراي ماده 32 دستورالعمل اجرايي و مستنداً به تبصره 91 قانون نظام صنفي کشور مشعر بر صلاحيت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظارت بر عملکرد و رسيدگي به تخلفات مشاورين و بازرسي از محل کار و اسناد و مدارک ادارات موجود آنها حسب مورد و به تشخيص هيأت استاني از بازرسين ثبت استان يا بازرسين تعيين شده واحدهاي ثبتي استفاده لازم به عمل مي آيد.

ماده 27 (در صورت احراز تخلفات مشاورين املاک و خودرو مراتب امر طي صورت مجلس و گزارش حاوي اظهار نظر صريح بازرس مربوطه به ادارات مشاورين املاک و خودرو حسب مورد ارسال مي گردد . در صورت احراز وقوع تخلف ، مراتب به مراجع ذيصلاح حسب مورد جهت بررسي و اقدام ارجاع خواهد شد .

ماده 28) انجام کليه امور مربوط به نحوه صدور پروانه تخصصي در ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان ها و ادارات مشاورين املاک و خودرو حتي المقدور به صورت مکانيزه ( رايانه ) خواهد بود .

حسينعلي اميري

معــاون قوه قضائيـه و

رئيس سازمان ثبت اسناد و

املاک کشور

نقل از روزنامه رسمي شماره 17584مورخ 22/4/1384



نیمتا روزنامه های صبح کشور